zadzwoń  

(+48) 512 004 167

Jak przepisowo transportować złom i gabaryty metalowe?

Złom metalowy może przedstawiać sporą wartość, zwłaszcza gdy składają się nań elementy wykonane z metali nieżelaznych takich jak stopy aluminium czy miedzi. Spore kwoty można jednak uzyskać także za stal, szczególnie jeśli jest jej dość dużo, a części są zrobione z tego samego gatunku. W wielu przypadkach problemem jest jednak dostarczenie posiadanych surowców wtórnych do punktu skupu. Rozwiązaniem jest w takich sytuacjach skorzystanie z transportu złomu i gabarytów metalowych zapewnianego przez firmę odbierającą. Przyjrzyjmy się bliżej, jak to wygląda.

Jakie elementy mogą wymagać specjalnego transportu?

Dostarczenie do punktu skupu elementów metalowych o dużej masie lub rozmiarach, które są przeznaczone na złom, może być dość kłopotliwe. Dotyczy to m.in. trwale unieruchomionych pojazdów, maszyn lub całych linii produkcyjnych, wykonanych z metalu zbiorników i instalacji przemysłowych, wszelkiego rodzaju podpór, konstrukcji, a nawet części jednostek pływających od barek po wysłużone statki czy fragmentów samolotów, drezyn lub lokomotyw. Rozwiązaniem może być w takiej sytuacji pocięcie elementów, jednak często będzie to niebezpieczne lub poniesie za sobą znaczne wydatki. Lepszym pomysłem może być skorzystanie z odpowiedniego podnośnika hydraulicznego oraz lawety lub dużej przyczepy.

Co wiąże się z przewozami ładunków o dużej masie?

złom

Przewóz ładunków o dużych rozmiarach wiąże się z koniecznością przestrzegania obowiązujących przepisów co do zabezpieczenia go przed niekontrolowanym przemieszczaniem oraz uzyskania zezwolenia na transport ponadgabarytowy. Będzie to niezbędne, jeśli ciężar przewożonego ładunku doprowadzi do przekroczenia nacisku 11,5 t na jedną oś, a w niektórych przypadkach 8 lub 10 t, a także, jeżeli szerokość przekroczy 3,4 m. Jeśli chodzi o sposoby unieruchomienia ładunku, to muszą one być dostosowane do rodzaju przewożonego ładunku. Przy większych masach zwykle będą to łańcuchy o odpowiednim dopuszczalnym obciążeniu, a przy mniejszych pasy transportowe, przy których liczy się też siła, z jaką można je napiąć.