Czy części samochodowe z demontażu nadają się do ponownego wykorzystania?
Mimo największej ostrożności stłuczka może wydarzyć się w każdej chwili. Mniejsze lub większe wypadki wiążą się zazwyczaj z koniecznością przeprowadzenia naprawy oraz wymiany uszkodzonego elementu. Trzeba jednak przyznać, że nowe części są stosunkowo drogie. Dobrym sposobem na zmniejszenie wydatków bez utraty jakości jest skorzystanie z propozycji pochodzących z demontażu. Jednak czy takie rozwiązanie jest bezpieczne? I czy wszystkie elementy składowe pojazdów nadają się do ponownego wykorzystania? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Czy można ponownie zastosować części z demontażu?
Zastosowanie części z demontażu to doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu:
- zyskujemy wysokiej jakości produkt dedykowany zarówno do samochodów osobowych, jak i dostawczych,
- działamy proekologicznie i przyczyniamy się do zmniejszenia ilości produkowanych przedmiotów,
- możemy otrzymać części samochodowe w doskonałej cenie, która nie obciąża naszego budżetu.
Jakie elementy mogą zostać ponownie wykorzystane? Mówiąc ogólnie chodzi przede wszystkim o silniki i ich elementy składowe, skrzynie biegów, elementy karoserii, lampy, alternatory, rozruszniki, świece, opony i felgi, a także elementy wyposażenia wnętrza.
Lista jest jednak znacznie dłuższa. Pożyteczne części zamienne z demontażu to m.in.:
- układ elektryczny: wiązki elektryczne, czujniki, elektrozawory, radia, nawigacje GPS, radary, czujniki parkowania
- układ oświetlenia: lampy przednie, lampy przeciwmgłowe, lampy tylne, kierunkowskazy, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, elementy oświetlenia wnętrza pojazdu,
- koła i felgi: opony, felgi, felgi z oponami (kompletne), czujniki ciśnienia w ogumieniu,
- silnik i osprzęt: silniki, alternatory, pompy wspomagania, pompy cieczy chłodzącej, sprężarki klimatyzacji, listwy wtryskowe, wtryskiwacze, turbosprężarki, sprężarki mechaniczne (kompresory), zawory EGR, chłodnice oleju, sondy lambda, czujniki, jednostki sterujące silnika,
- układ napędowy: skrzynie biegów, sprzęgła, dwumasowe koła zamachowe, półosie napędowe, wały napędowe, dyferencjały,
- wyposażenie wnętrza: kierownice, deski rozdzielcze, podsufitki, siedzenia, tapicerki drzwi, głośniki, kurtyny i poduszki powietrzne airbag,
- układ hamulcowy: zaciski hamulcowe, tarcze hamulcowe, bębny hamulcowe, pompy hamulcowe, zbiorniczki wyrównawcze płynu hamulcowego, serwomechanizmy, moduły ABS,
- układ wentylacji: nagrzewnice, dmuchawy, kratki nawiewu, kierownice powietrza, kanały rozprowadzające powietrze po kabinie pasażerskiej, układy ogrzewania postojowego WEBASTO,
- elementy układu chłodzenia: chłodnice płynu chłodniczego, chłodnice powietrza doładowanego, chłodnice klimatyzacji, wentylatory, zbiorniczki wyrównawcze płynu chłodzącego, termostaty,
- nadwozie i elementy karoserii: zderzaki, błotniki, drzwi, maski, pokrywy bagażnika, nakładki progowe, listwy ozdobne, lusterka zewnętrzne, szyby,
- zawieszenie i amortyzacja: wahacze wzdłużne, wahacze poprzeczne, drążki stabilizatora, amortyzatory, sprężyny, kolumny McPhersona, kołyski zawieszenia, zwrotnice,
- elementy układu wydechowego: kolektory wydechowe, tłumiki, reaktory katalityczne (katalizatory), filtry cząstek stałych DPF i GPF.
Oczywiście wszystkie wymienione powyżej części wymagają szczegółowego sprawdzenia i oceny pod względem stanu technicznego. Wiele elementów nie odbiega jednak od ich nowych odpowiedników i może być z powodzeniem wykorzystane ponownie.
Jakich części nie można użyć ponownie?
Należy jednak pamiętać, że recykling, a więc wykorzystanie części samochodowych z demontażu, nie zawsze jest możliwy. Kluczowe znaczenie ma bowiem bezpieczeństwo: zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu.
Zgodnie z informacjami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku ponownemu użyciu nie podlegają:
- poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami,
- klocki, szczęki hamulcowe,
- przewody i uszczelnianie układu hamulcowego,
- tłumiki układu wydechowego,
- przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,
- fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,
- układ blokady kierownicy,
- immobilisery wraz z transponderami sterowania elektrycznego,
- urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe,
- elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności ABS i ASR),
- przewody paliwowe,
- filtry jednorazowe i wkłady filtra,
- zawory recyrkulacji spalin,
- instalacje zasilania gazem silników,
- automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa (łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi),
- pióra wycieraczek szyb,
- płyny eksploatacyjne (w szczególności olej silnikowy, olej przekładniowy, olej do przekładni hydraulicznych, olej do układów hydraulicznych, płyn chłodzący, płyn odmrażający, płyn hamulcowy, płyn do układów klimatyzacyjnych),
- konwertory katalityczne (katalizatory),
- kondensatory zawierające PCB.
Na koniec warto zaznaczyć, że części używane warto kupować jedynie z legalnego, sprawdzonego źródła. Jeśli więc szukasz elementu koniecznego do naprawy Twojego samochodu, zachęcamy Cię do sprawdzenia naszej oferty. Znajdziesz w niej szereg części dedykowanych zarówno do pojazdów osobowych, jak i dostawczych. Dołącz do setek zadowolonych klientów i zyskaj doskonałą jakość w świetnej cenie!